Panosta perusteisiin ja nosta tasoasi!

maaliskuu 20, 2019

Perusteiden hyvä hallinta on kaiken harjoittelun perusta!

 

Jos et ole vielä lukenut edellistä kirjoitustani ”Erikoistumalla erotut”, löydät sen täältä.

Edellisestä kirjoituksessani oli video, jossa teen keskivartalolle hieman normaalista poikkeavia harjoitteita. Toivottavasti video ennen kaikkea herätti ajattelemaan tuoreella tavalla. Kun puhutaan liikkeestä, täysin uutta lienee mahdotonta keksiä, mutta pystymme luomaan hyvin novelleja tapoja toteuttaa itsellemme uutta liikettä!

 

Meillä jokaisella on mahdollisuus oppia liikkumaan monipuolisemmin. Se vaatii kuitenkin työtä, joskaan mihinkään itsensä kiduttamiseen on täysin turhaa ryhtyä. Matkan aikana meidän tulee usein uskaltaa luopua itsellemme tutusta ja turvallisesta, jotta olisi mahdollisuus tarttua uusiin mahdollisuuksiin. Itselläni tämä tarkoitti luopumista spesifistä voimaharjoittelusta, jossa tavoite oli olla yhdellä osa-alueella mahdollisimman hyvä. Hyvin nopeasti tunsin päätöksen olleen oikea ja itse asiassa opin nyt uusia asioita aivan eri vauhdilla, sillä keho toimi kaikin puolin paremmin. Jos kerran en ole ammattiurheilija, miksi en valitsisi tätä tietä, jossa pidän ensisijaisesti huolta siitä, että kehoni toimii hyvin ja vasta sen jälkeen päätän mitä muuta haluan tavoitella?

 

Tavoitteet antavat tekemiselle suunnan, mutta ne ovat huono kapteeni!

 

Jos katse on yhdessä asiassa, sinne mennään helposti raivoisalla vauhdilla ja vastaantulevat karit havaitaan usein liian myöhään. Tämä aikaansaa jatkuvan jojottelun intensiivisen harjoittelun ja sitä seuraavan kuntoutusjakson välillä.

Asiaa on hyvä opetella lähestyä rauhallisemmalla tahdilla luottaen siihen, että mitä jaksan(päätän) tehdä riittävän usein riittävän pitkään, tulen olemaan siinä hyvä. Kun oppii valitsemaan itselleen juuri nyt tärkeimmät asiat luopuen hetkeksi niistä, joiden rooli on ehkäpä myöhemmässä vaiheessa, huomaat nopeasti miten paljon järkevämpää se on myös kehittymisen kannalta. Keho voi paremmin ja mieli sen mukana, sillä kivuttomana ilman suuria rajoitteita on vain niin paljon mielekkäämpää harjoitella. Myös niitä haastavia juttuja, joita ehdottomasti saa ja pitää olla.

 

Jos haluat nostaa tasoasi, panosta perusteisiin. Jos haluat olla jossain todella hyvä, ole määrätietoinen! Käsilläseisonta, nojavaaka ja moni muu haastava liike olisi kivaa osata, mutta perusteet on pistettävä ensiksi kuntoon. Etunojapunnerruksen tietää kaikki, mutta kuinka usein se opetetaan siten, että siitä saataisiin kaikki potentiaali irti? Haastan sinut miettimään kymmenen asiaa, jotka osaat kertoa etunojapunnerruksesta. Jos se tulee helposti, jatka listaamista.

 

Kehonpainoharjoittelun perusteita käymme kattavasti läpi 1.4. starttaavassa

Virtual Movement Coach – verkkokoulutuksessa.

 

Kirjoittaja:

Facebook