Taannu lapseksi ja anna onnistumisen luoda motivaatiota tekemiseen

Posted by on / 0 Comments

 Ihmisiä jotka paahtavat täysillä ja joilla on sisäinen hehku päällä, on paljon. Harmi, että he ovat pääosin alle 7-vuotiaita.  – Esa Saarinen

Motivaatio tuntuu olevan nykyajan ihmelääke, jolla parantaa kaikki ongelmat ja haasteet. Jos ei jaksa harjoitella, tai pitää ruokavaliotaan kunnossa, täytyy vain osata motivoitua paremmin. Nettikin kun on täynnä motivaatiopuheita, niin mikäs sen helpompaa kuin vain motivoitua ja surffata sen synnyttämällä hyökyaallolla kohti jokaista mieleen tulevaa tavoitetta!

Näin se ei valitettavasti mene. Jos menisi, kenelläkään meistä ei olisi ongelmia pitää itsestämme huolta ja jokainen heittäisi kylmiltään yhden käden seisonnat ja siihen kaupanpäälliseksi parit näyttävät tuplavoltit kierteellä. Itse asiassa väitän jopa, että ulkosyntyinen motivaatio on monissa tapauksessa lääke, jonka annostelu menee hyvin helposti vaarallisen puolelle, jolloin se muuttuu myrkyksi. Se luo illuusion, jossa näkee asian sellaisesta näkökulmasta, joka ei vielä ole itselle mahdollinen. Nimittäin pystyäkseen muuttamaan katselukulmaansa, täytyy itsensä pistää ensiksi likoon ja tehdä töitä sen eteen, jotta oma ymmärrys asiasta kasvaisi niin suureksi, että asiaa kykenee aidosti katsomaan uudesta näkövinkkelistä. Tähän ei pelkkä tiedon kerääminen riitä. Jos riittäisi, jälleen kerran meillä ei olisi mitään ongelmia pitää itsestämme huolta.

Motivaatio perustuu onnistumiseen

Mielestäni ei ole missään tapauksessa väärin innostua jostain asiasta niin paljon, että vaikkapa sen yhden Youtube -videon katsomisen jälkeen haluaa vimmaisesti lähteä kokeilemaan näkemäänsä. Nämä ärsykkeet joita tajunnan virtaamme tulee jatkuvasti, ovat todella tärkeä osa asian aloittamista. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että alkuvaiheen huuma tulee laantumaan jossain vaiheessa. Se on väistämätön fakta, jota vastaan ei kannata yrittää sotia. Tällä ei ole sinänsä mitään tekemistä sen kanssa, miten sitoutunut olet tekemiseen. Sen sijaan se sisäinen, itsestäsi tuleva motivaatio syntyy onnistumisesta! Muun muassa tämän vuoksi on paljon rakentavampaa opetella asioita tietyn kaavan mukaan, jossa edetään helposta kohti vaikeaa luoden itseään kasvattava onnistumisen jatkumo. Tällöin nämä onnistumiset ja niistä saatu palaute (sisäinen ja ulkoinen) synnyttävät motivaatiota, joka ruokkii halua jatkaa matkaa eteenpäin. Kaikki tekeminen matkan aikana ei ole aina kivaa, ja epämukavuutta sekä haastavia tunteita on syytä opetella sietämään. Hetken nautinnot tarjoilevat kovin heikkolaatuisia rakennusaineita ja vaikka sen lyhyen hetken ne mukavilta tuntuvatkin, usein alamäki hekuman huipulta on katkeruudella, häpeällä ja säälillä päällystetty.

Se mikä jää usein huomioimatta on se, että ensin täytyisi tehdä ja vasta sen jälkeen voi saada palautetta. Jotta tähän päästäisiin, vaatii se oikeanlaisen ympäristön, tekemistä tukevat tavat ja riittävästi tahdonvoimaa, etenkin matkan alkuvaiheessa. Jos aloittamisvaiheessa luottaa motivaation kantavaan voimaan, joutuu todennäköisesti toteamaan jossain vaiheessa ettei päästy ihan maaliin saakka. Kova itsekuri auttaa tällaisissa projekteissa ja jos sitä on riittävästi, päätepysäkky on kyllä mahdollista saavuttaa. Joskus, tosin hyvin harvoin, näistä jää käteen jotain elemänlaatua aidosti kasvattavaa. Toisaalta pieni veljellinen painimatsi omien demoniensa kanssa tekee toisinaan ihan hyvää.

Joka tapauksessa motivaatio on tärkeä, sillä se määrää sen mitä me haluamme tehdä. Se ei kuitenkaan vielä määritä tekemisen laatua. Siihen tarvitset oikean asenteen ja oikeanlaiset työkalut. Kuten olen joskus aikaisemmin heittänyt oikeista työkaluista; ”Pensselillä on vaikea saada naulaa seinään”. Jos sinulla ei ole itsellä minkäänlaista ajatusta siitä, miten kannattaisi lähteä liikkeelle, se kannattaa ulkoistaa suosiolla sellaiselle taholle, joka osaa ohjata sinut välittömästi oikeaan suuntaan. Tähän löytyy nykypäivänä paljon erilaisia vaihtoehtoja yksilöllisestä palvelusta aina massoja tavoittaviin verkkovalmennuksiin. Kaikki toimivat, kunhan se on juuri sinun sen hetkiseen tilanteeseen sopiva malli. Tekemisestä syntyvä palaute, joka voi olla yhtä hyvin fyysinen, henkinen tai emotionaalinen, synnyttää positiivisen tekemisen ympyrän, jota myös motivaatiokierteeksi kutsutaan. Tämä kierre kasvattaa itse itseään siirtämällä tekemisen fokusta enemmän sinne, mistä saat hyvää palautetta ja synnyttäen näin lisää motivaatiota. Tämä myös vähentää turhanpäiväistä häröilyä ja oman energiansa tuhlaamista selkeästi itselle turhiin asioihin. Harjoittelussa turhiksi asioiksi näkisin myös ne asiat, joihin emme ole juuri nyt valmiita fyysisesti, henkisesti tai taidollisesti. Käsilläseisonnassa tämän on huomannut todella selkeästi, sillä onnistuakseen kehittymään sinulla täytyy olla riittävä fysiikka, henkinen kyky tehdä asioita pää alaspäin ja mikä tärkeintä, työkalut tulisi olla juuri sen hetkisen taitojen mukaan valittu.

jukka-rajala-kansikuva-1

Tässä oma lista, jota käytän ja jonka käyn läpi miettiessäni jonkin asian tarpeellisuutta ja onnistumismahdollisuuksia:

  1. oma motivaatio tekemiseen. Löytyykö tätä todella vai ollaanko sitä työntämässä minun syliin jostain muualta? Jos jo tässä vaiheessa kosahtaa, listaa ei tarvitse koluta pidemmälle. Mikäli kuitenkin homma näyttää vihreää valoa ja haluan aidosti lähteä asiaa tavoittelemaan, seuraavaksi on syytä pistää kohdat 2-4 välittömästi kuntoon.
  2. ympäristö
  3. tavat, eli arkirutiinit
  4. oikeat työkalut 
  5. palaute
  6. onnistumisten ja tekemisestä saadun palautteen kautta syntyvä sisäinen motivaatio joka tukee itselleen mieleisen asian eteenpäin viemistä

Oikeanlainen ympäristö ja tavat muodostavat mielestäni sen tärkeimmän osan kokonaisuutta. Lue aikaisempi artikkeli aiheesta tavat ja ympäristö. Näiden avulla muodostetaan selkeitä tekemistavoitteita, joissa määritellään muun muassa aika ja paikka tekemisen toteuttamiselle. Ympäristön vaikutus sosiaalisine kiemuroineen tulee ottaa myöskin huomioon. Pidä huolta, että olet ympäröity sellaisilla ihmisillä / yhteisöllä, joka tukee tavoitteitasi ja jossa pystyt jakamaan ajatuksiasi ilman pelontunnetta.

Palaute voi olla ulkoista, esimerkiksi opettajan /personal trainerin suusta kuultuna ja se voi olla yhtä hyvin oma tunne onnistuessaan tai jokin fyysinen asia, kuten kyky suoriutua asiasta johon ei aikaisemmin kyennyt. Luonnollisesti kehittyminen aikaansaa meissä tunteita – toivon mukaan ilon ja onnistumisen. On siis tärkeää oppia kuuntelemaan omaa kehoa, sillä se viestii meille jatkuvasti. Oppiessa lukemaan sen antamaa palautetta, huomaat motivoituvasi jo pelkästään omasta tekemisestä, siitä olotilasta minkä se saa sinussa aikaiseksi ja niistä tunteista sekä ajatuksista joita tekeminen tuottaa. Tämän lisäksi ympäristösi huomatessa ponnistelusi, itsensä pakottaminen alkaa tuntua siinä tilanteessa hyvin etäiseltä ajatukselta.

 

Joskus on hyvä ulkoistaa oma valta

Kun oma käsi on vallankahvassa kiinni, harva on siitä suostuva ainakaan vapaaehtoisesti luopumaan. Onhan elämä yhtä valtataistelua ja kaupantekoa. Joskus kuitenkin sen luovuttamisesta toisten käsiin on apua. Valmentajan työ on yksi hyvä esimerkki, missä tietty valta annetaan pois, jolloin myös vastuu tietyistä asioista siirtyy vallanjaon mukana. Tämä ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että sen jälkeen olisi vapautettu kaikista vastuista. Taustalla on erittäin tärkeää pitää mielessä, että kyseessä on oppilas –opettaja – suhde ja mikäli jommassakummassa roolissa on haluttomuutta, yhteinen työskentely harvoin tuottaa mitään hedelmällistä. Itse asiassa usein ennen varsinaisen valmennuksen alkamista, tulisi oppilas laittaa ”Kuinka olla hyvä oppilas” –kurssille. Valmentaja- / opettajakursseja on jo pilvin pimein, mutta hyvän oppilaan rooli on vähintäänkin yhtä haastava. Olen havainnut tämän ollessani oppilaan roolissa, että se vaatii itse asiassa paljon enemmän työtä, kuin opettajan roolin kehittäminen.

Otamme vastaan rajoitetun määrän yksilöoppilaita 

Kuten kaikella, myös tällä kirjoituksella on jokin syy. Olen viimeiset neljä vuotta joutunut kieltäytymään lähes jokaisesta yksilövalmennusehdotuksesta oman ajanpuutteen vuoksi, mutta nyt olemme päättäneet ottaa muutamia oppilaita yksilöopetukseen kotiimme Kauniaisiin.

Opetus tulee olemaan intensiivistä ja se tulee ehdottomasti vaatimaan oikeanlaisen ”oppilaan mentaliteetin”. Opettajana tulen jakamaan vastuuta tietyistä asioista ja tulen antamaan oppilaalle kaiken sen ymmärryksen, minkä olen ehtinyt viimeisten vuosien aikana kerryttää. Sen sijaan lähtötasolla tai sen liiemmin tavoitteilla ei ole juurikaan merkitystä. Arvioin oman kykyni auttaa ja mikäli koen olevani avuksi, laitetaan homma käyntiin. Voit olla minuun yhteydessä jukka@compactfit.com tai soittamalla 0400866072. Jutellaan tarkemmin siitä, mitä sinä tarvitsisit ja onko minulla jotain sellaista, josta sinä voisit hyötyä.

Toinen opettaja on Hanna Härkönen, jonka ilmiömäinen kyky antaa hyvää palautetta on taito, joka harvalta löytyy. Hän on lisäksi erittäin ammattitaitoinen monipuolisen liikkeen, liikkuvuusharjoittelun, kehonpainoharjoittelun ja muun muassa käsilläseisonnan opettamisessa. Etenkin jos kaipaamasi asia on löytää kehon ja mielen rentous sekä selkeä ja terve suunta omalle tekemiselle, ohjaisin sinut suoraan Hannalle! Hänellä on myös täysin ainutlaatuinen lapsille suunniteltu Tietoinen Temmellys -kurssi, joka on lyhyessä ajassa kerännyt todella paljon positiivista palautetta ja kiinnostusta useilta eri tahoilta. Lisätietoja löydät Move with Hannan kotisivuilta.

Jonkin verran opetusta voidaan toteuttaa myös Movement Center Käpylässä ja Yoga&Movement Center Tapiolassa.

Header-banner-v1

P.S. Tiistaina 10.10 alkaa Käsilläseisonta ALL INCLUSIVE -kurssi, joka kestää 10 viikkoa sisältäen 10 yhteistä harjoitusta, oikeudet Kohti käsilläseisontaa 66 päivässä -verkkokurssilla ja keväällä julkaisemani Käsilläseisontakirjan. Lisätietoja ja ilmoittautumiset kursille, johon otan vain hyvin pienen ryhmän täältä.

Samana päivänä alkaa myös seuraava käsilläseisonnan verkkokurssi!

Please follow and like us:

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook