Laatu korvaa määrän – opettele oikeita asioita oikeaan aikaan!

Posted by on / 0 Comments

Valmistavat ja tukevat harjoitteet osana monipuolista liikettä

Katsoessani jonkun ammattilaisen huikeita suorituksia, pyrin ensi-ihastelun jälkeen näkemään ennenkaikkea sen kovan työn taustalla, jota liikkeen lähes täydellinen suorittaminen on varmuudella vaatinut. Lyhyt video on todellisuudessa vain silmänräpäys vuosien,tai jopa vuosikymmenten aikajanasta. Liikkeen analysointi ja siitä syntyvä oma ideointi liikeprogressioissa vaatii toki jonkin verran omaa kokemusta ja usein itselleen täysin vieras liike onkin vain “kasa dataa”, jota ei osaa vielä mitenkään purkaa ymmärrettävään muotoon. Itselleni esimerkiksi lähes kaikki ilma-akrobatia -liikkeet kuuluvat tähän kategoriaan. Koska ei ole juurikaan kokemusta taustalla, ei tiedä mistä aloittaisi. Onneksi netti on täynnä hyvää opetusta, kunhan vain oppii löytämään ne hyvät ja suodattamaan vähemmän hyvät vinkit pois.

Harjoitteluni perusrunko rakentuu pähkinänkuoressa kolmen asian kehittämiseen:

  1. itselleen toimivien tapojen rakentaminen arkeen
  2. uusien taitojen opettelu
  3. toimintakyvyn monipuolinen kehittäminen

Ilman toimivia tapoja on hyvin vaikea lähteä tuomaan harjoitteluun (tai elämään ylipäätään) jotain itselleen täysin uutta. Pyrin siis aina miettimään että miksi ensinnäkin haluan tuoda jotain uutta jo valmiiksi melko täyteen arkeen ja mikäli syy on riittävän hyvä, mietin seuraavaksi mitä asian eteen tulee tehdä. Joskus tämä prosessi vaatii asennevamman rikkomista, joskus jostain itselleen rakkaasta jutusta luopumista, jotta se vapauttaisi tilaa tälle uudelle, toivon mukaan elämää rikastavalle asialle. Aina tässä ei onnistu, mutta mikäli juttu on tavoittelemisen arvoinen asia, aina voi ja täytyy yrittää uudelleen. Kaikki epäonnistuvat, sitä ei tarvitse murehtia!

Tapojen rakentaminen on pienien asioiden korjaamista ja usein se vaatii alussa jonkin verran ponnisteluja, joka syö tietenkin energiavaroja. Tämä pieni ponnistelu alkuvaiheessa on kuitenkin sen arvoista, sillä syntyneen rutiinin ympärille on paljon helpompi lähteä rakentamaan uuden taidon opetteluun ja toimintakyvyn kehittämiseen vaadittavia osasia, eli sitä käytännöntasolla tehtävää harjoittelua. Joskus nämä kaikki yhdistyvät yhdessä ja samassa asiassa ja näenkin paljon yhteneväisyyksiä tapojen – ja taidon opettelun välillä. On aina helpointa lähteä liikkeelle pienestä ja itselleen jossain muotoa tutusta tilasta. Pala palalta totuttaa itseään ja aikanaan päästä sellaiselle tasolle, että tavan, tai jonkin fyysisen toiminnon toteuttaminen tulee täysin rutiininomaisesti. Omassa harjoittelussani ja myös opetuksessa toimintakyky rakentuu kolmen osa-alueen tasapuoliseen kehittämiseen. Liikkuvuus, voima ja motoriikka. Ilman näitä kolmea on täysin mahdotonta kyetä toimimaan tehokkaasti ja taloudellisesti. Luonnollisesti peruskestävyys on pohjalla ja omista tavoitteista riippuen sen rooli saattaa nousta pitkässä juoksussa (kuvainnollisesti ja kirjaimellisesti) suureen rooliin. Itseni rääkkäämisestä en ole nauttinut enää vuosiin. Tiedän ettei kuntoni ole enää menneiden vuosien tasolla, mutta toisaalta pääsen koko ajan lähemmäksi sellaista tilaa, jossa koen olevani rauhassa omassa kehossani. Se ei tarkoita täysin kivutonta olotilaa ja huomaan kyllä iltaisin vaikkapa sohvalta noustessa, että olen jo 36 vuotias. 🙂 Mutta ilman tätä pienien tapojen rakentamista ja uusien taitojen opettelua olisin tehnyt niinkuin ennenkin, eli keskittynyt ensisijaisesti yksittäisiin fyysisiin ominaisuuksiin. Silloin jää paljon kuulematta ja usein juuri nuo asiat jotka jättää huomioimatta vaikka ne huutaisi täysillä korvaasi, on juuri niitä jotka olisivat estäneet jälleen yhden loukkaantumisen tai ylirasitustilan. Pienestä siis liikkeelle ja kun hiljalleen taitoa tukevat liikemallit on opetettu keholle, liikeprogressioissa eteneminen on  sen jälkeen paljon helpompaa ja ennenkaikkea turvallista.

Videolla esittelen muutaman ihan perusharjoitteen, joita olen itse käyttänyt muun muassa käsilläseisontapunnerrukseen ja nojavaakaan valmistavina ja niitä tukevina harjoitteina. Ihan kaikkia kohtia en käy videolla läpi, mutta videollakin on jo niitä mikrotapoja upotettuna, joita tehdessä alkaa hiljalleen ymmärrys kehon asennoista kehittyä, jolloin niistä tulee automaattisempia ja aikanaan ne mahdollistavat fyysisesti vaikeamman liikkeen suorittamisen.

Ole armollinen keholle ja mielelle, sekä anna jo etukäteen itsellesi lupa epäonnistua. Keskity tekemiseen tässä hetkessä ja panosta teknisesti laadukkaaseen työhön, sekä valitse sellaiset harjoitteet, jossa onnistuminen on todennäköistä. Tällä tavoin vältyt monilta mielipahoilta ja loukkaantumisilta!

 

Kohti käsilläseisontaa 66 päivässä -verkkokurssin uusi startti on 1.7. ja se tulee tarjolle piakkoin. Lisätietoja aiheesta löytyy osoitteesta www.movement.fi.

Tsekkaa myös Kohti käsilläseisontaa -ryhmä Facebookissa ja lähde mukaan.

Please follow and like us:

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook