Movement Sysytem logo 5-2016

Kolme hyvää kehonpainoharjoitusta lantion liikkuvuuden kehittämiseen

Posted by on / 0 Comments

Lantion ja alaraajojen riittävä liikkuvuus on liikkumiskyvyn ja useissa urheilulajeissa hyvän voimantuoton edellytys. Valitettavan usein liikkuvuuspuolta ja lihashuoltoa laiminlyödään liian kauan kunnes ollaan tilanteessa, että jokin paikka alkaa oireilla, voimantuotto ja toimintakyky heikkenee, sekä pahimmassa tapauksessa loukkaannutaan.  Huonosti hoidettu, tai kesken jätetty kuntouttaminen, on varmaan yhtä yleinen tilanne, kuin ennaltaehkäisevän harjoittelun laiminlyönti, jolloin kuukausi kuukaudelta ja vuosi vuodelta “hyvinvointikäyrä” laskee ja laskee, kunnes pohja tulee vastaan.

En tiedä kumpi on harmillisempaa; se että ei ole yleisesti kaikkien tiedossa miten nämä voitaisiin oikeasti hyvin yksinkertaisilla harjoitteilla ehkäistä, vaiko se, että todella suuri osa ihmisistä luulee kipujen ja heikentyneen toimintakyvyn “vain kuuluvan ikääntymiseen”.

Sivistetään suomalaisia yksi lukija kerrallaan! 🙂

Löydät tästä artikkelista kolme videota, joista kahdessa opastan lantion alueen liikkuvuusharjoitteita ja kolmannessa (artikkelin alussa) esittelen suhteellisen simppelin yhdistelmäharjoitteen, joka kattaa lähes kaikki liikesuunnat, joita lantion ja alaraajojen liikkuvuuden suhteen tulisi huomioida. Ei tokikaan kaikkia, eikä missään tapauksessa juuri nämä kolme liikettä ole autuaaksi tekevät, mutta ehkä niistä voisi aloittaa.

Jos nämä tuntuvat liian vaikeilta, niin liikkeistä on aina olemassa helpompia variaatioita. Jos kehonpainotreeni on ollut mielessä jo pidemmän aikaa, tai koet kuuluvasi siihen joukkoon, jonka tulisi ottaa liikkuvuusharjoittelu tosissaan, tsekkaa kevään pienryhmävalmennukset ja ilmoittaudu mukaan!

 

 

Joustavaa uutta vuotta kaikille!

 

Jukka Rajala

Movement System Coach

Please follow and like us:

Enjoy this blog? Please spread the word :)

Follow by Email
Facebook
Facebook